úterý 29. listopadu 2016

Čarodějka - Martin Čáp

 


Rok vydání:  2016, 1. vydání originálu: 2016 
Počet stran: 224
Nakladatelství: Cosmopolis


Takové příjemné překvapení letošního podzimu.

Taková jiskřivě oranžová knížka.

Takové milé hřejivé něco.

 



Náhoda. Rychlá nabídka, rychlá odpověď. Báře z Cosmopolisu se špatně odmítá :-). V knihkupectví bych po ní asi nesáhla a to by byla škoda.

Malá brožovaná kniha. Už to mi většinou vadí. Ale tohle je i vazbou, velikostí i obsahem naprosto ideální čtení do kabelky. Krátké, rychlé kapitoly, svižně a vtipně napsané - přesně tak, aby se dalo rychle přestat a pak znovu kdekoliv a kdykoliv začít. V tramvaji, doma s dětmi, při obědě v práci - kdekoliv kde nemáte čas ani klid na klasickou náročnější četbu. Echt kabelkové čtení.

Příběh o holce, která pochází z čarodějnické rodiny a která zjistí, že taky umí čarovat, je příjemný a odpočinkový. Stylem humoru mi trochu připomínal Evžena Bočka, ale tak jakože Boček už sakra dozrál a tady se to zatím opatrně líhne. Jeho Aristokratka je natolik luxusní, že je obtížné na něj dosáhnout. Ale troufnu si tvrdit, že k tomu Martin Čáp třeba dojde.

Sáhnu trochu na kritiku.

Téma - evidentně je to kniha pro dospívající a dospělé. Pro děti ne. Tak proč malá čarodějka? Brala bych jakoukoliv reálnější postavu. Prodavačka ze samoobsluhy, pokladní v kině, zedník od sousedů...
Čarodějky nechme dětem. Všechny nás baví leckdy vtipně drsná - nebo drsně vtipná - realita života.

Rozvinutí kapitol. Škoda. Málo málo málo,...Chtělo to větší zápletku, větší akci. Občas mi to připadlo jako nahrubo vyseknutá osnova. Jasně, pak už by to nebylo jen na malou knížku s měkkými deskami, ale fakt by chtělo trochu víc. No, to se mi to kecá, když to nemusím psát já, že,...


Ale i přes tyhle maličkosti si trvám na tom, že je to strašně příjemná oddechovka. Navíc od českého autora, takže nejste zatěžováni a obtěžováni americkými zvyklostmi a uvažováním. Pokud se Vám líbil Boček, nebo dejme tomu ještě Viewegh ( ale to jen tak okrajově), tak si tuhle knížku přečtěte. Zahřeje Vás v nepříjemném mrazivém období, vytrhne Vás z předvánočního shonu, odpočinete si a zasmějete se.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anotace - zdroj Cosmopolis:

Už na vás někdy někdo vybafl: „Ahoj, já jsem čarodějka?“ Že ne? To budu asi první. Ano, já jsem čarodějka (prosím nezaměňovat s čarodějnicí, což je na rozdíl ode mě kolegyně z pohádkové sféry). Dlouho jsem to o sobě nevěděla. Že je na naší rodině něco zvláštního, mi mohla naznačit jména jejích příslušníků. Dědeček se jmenuje Hypolit, babička Polyxena, tatínek Adriel a maminka Hexana. Já jsem dostala jméno Oxana. Někdy mám pocit, že se jmenujeme jako kompletní řada čisticích prostředků. Jistě pochopíte, že člověk nesoucí si do života takové jméno to nebude mít vůbec jednoduché…

 

2 komentáře:

Bunburistka řekl(a)...

Moc pěkná recenze! :) o knížce jsem vůbec neslyšela, ale vypadá na příjemnou oddechovku :)

Knihyztramvaje řekl(a)...

Je to taková nenáročná jednohubka

Něco málo o holce z tramvaje

Vždycky jsem četla ráda, ale až zas poslední dobou na to najdu trochu času cestou do práce a zpět. Prostě nastoupím do tramvaje a zapíchnu nos na půl hodiny do knihy nebo do čtečky.

Někdo dává knihám hvězdičky, někdo čísla - já jim začala dávat barvy. Fakt, zkuste to. Představte si knihu kterou čtete a uvidíte, že je barevná. Pro každého jinak.

Za každou návštěvu jsem ráda, každý komentář mi napoví, co jsem udělala dobře nebo špatně.