čtvrtek 16. června 2016

Nejmenuji se Miriam - Majgull Axelsson


Nakladatelství: Metafora
Rok vydání: 2016, 1. vydání originálu: 2014
Překlad: Kateřina Navrátilová
Počet stran: 376


Syrová kniha, která mi přidala minimálně další dvě vrásky na čele,.. Kniha, která vás donutí přemýšlet a zeptat se sám sebe na zavedená dogmata.





Po Dubnové čarodějce je tohle další kniha od Majgull Axelsson, kterou mám v ruce a opět mě nezklamala. Už jsem se nechtěla vracet k tématu koncentračních táborů - koneckonců je léto, tak bych si ráda vzala do ruky něco pozitivního, ale Čarodějka se mi tak líbila, že když mi nakladatelství Metafora nabídlo recenzi Miriam, nešlo odmítnout.

Ten příběh je od začátku do konce syrový jak podzimní ráno, kdy celou noc pršelo a je vlezlo a nevlídno vy jste si doma nechali deštník,... ne. Stačí, to není ono, to nejde popsat. Takový podzimní den je spíš nepohodlí, ale ne ta syrovost co na Vás sáhne z knihy,... Tu dobu co jsem ji četla jsem se vlastně jen mračila,.. Seděla jsem v drkotavé tramvaji a četla jsem a mračila se... 

Jeden den, kdy hlavní hrdinka řekne - Nejmenuji se Miriam.
Den, kdy se jí hlavou proženou všechny vzpomínky.
Celý život si zakazovala vzpomínat, vracet se ke svému starému já a žít svůj vlastní život.
Místo toho žila život té druhé.
Chtěla zapomenout na hrůzy tábora, na smrti svých blízkých, na Mengeleho pokusy, ... a na to že je cikánka..

Skvěle napsaný a přeložený ( tady jsem si uvědomila, jak moc záleží na překladu) příběh ženy, která se bála přiznat kdo opravdu je a co prožila. Příběh, u kterého Vás bude mrazit v zátylku a který Vás donutí zamyslet se nad tím, jaká dogmata nás obklopují a jak s nimi nakládáme.

Autorka psala knihu 2,5 roku. Všechna zmińovaná místa navštívila, čerpala z mnoha cizích zdrojů, mluvila s mnoha pamětníky a odborníky. Je to znát. Není to románek napsaný za tři měsíce na chatě v horách. Ta kniha má sílu a autentičnost. Zaleze Vám pod nehty a budete rádi, že žijete svůj život. Svůj obyčejný život.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anotace - zdroj: Nakladatelství Metafora

Přestala existovat, aby přežila. Románový příběh ženy, která prošla peklem koncentračního tábora.

Od autorky bestselleru DUBNOVÁ ČARODĚJKA

Miriam Adolfssonová slaví pětaosmdesáté narozeniny. Když ale dostane darem náramek připomínající práci cikánských stříbrotepců, stane se něco naprosto nečekaného.

 „Nejmenuji se Miriam!"

Po tomto ohromujícím prohlášení stará paní otevře stavidla vzpomínek, které pohřbila hluboko v sobě. Není Židovka, jak se všichni včetně její rodiny domnívali. Je Romka. Její pravé jméno zní Malika. Jejího bratra zahubil v Osvětimi doktor Mengele. Aby přežila, oblékla si šaty židovské dívky Miriam, která strašlivou cestu zaplatila životem. Vzala si její identitu.

A pak ji čeká transport do Ravensbrücku. Další nekonečné peklo zimy, hladu, trýznění a nemocí.

Vyjít s pravdou ven se však neodváží ani poté, co z něho konečně unikne. I ve Švédsku, kam ji polomrtvou, podvyživenou a nakaženou skvrnitým tyfem po osvobození odvezli, jsou totiž cikáni na okraji společnosti. Uzdraví se. Vdá se. Zůstane. A pro celý svět hraje roli Židovky z dobré rodiny.

Ani její manžel nemá o ničem tušení. Jenže teď už Malika mlčet nemůže...



5 komentářů:

Myanmar řekl(a)...

Vida, o knize jsem nikdy neslyšela, ale zní docela zajímavě - i když se nejedná o žánr, který bych obvykle vyhledávala :) Díky za tip!

Ali Čaja z Paláca řekl(a)...

U nás sa neviem dopracovať ani k Dubnovej čarodějke, ale neprestávam dúfať. I táto kniha vyzerá super, no pred touto témou mám rešpekt. V poslednej dobe ma rozreve i reklama na tampóny a tak si viem predstaviť, akoby som aj pri tejto knihe v kuse prerevala :-)

Knihyztramvaje řekl(a)...

Myanmar- diky za navstevu, jo je to trochu narocne,..


Ali nene tak tuhle si neber, je fakt narocnejsi, dej si toho Viewegha nebo Nesvatbovou, nebo pokud jsi nečetla Posledni aristokratku

Kristýna, The Book Talk Blog řekl(a)...

Tato kniha mě neuvěřitelně láká, ten námět je opravdu silný. Snad se k ní brzy dostanu. Přeji krásný den :)

Knihyztramvaje řekl(a)...

Kristýno - ta knížka je krásná, je skvěle napsaná. pokud Ti to téma není nepříjemné, tak si ji určitě přečti.

Něco málo o holce z tramvaje

Vždycky jsem četla ráda, ale až zas poslední dobou na to najdu trochu času cestou do práce a zpět. Prostě nastoupím do tramvaje a zapíchnu nos na půl hodiny do knihy nebo do čtečky.

Někdo dává knihám hvězdičky, někdo čísla - já jim začala dávat barvy. Fakt, zkuste to. Představte si knihu kterou čtete a uvidíte, že je barevná. Pro každého jinak.

Za každou návštěvu jsem ráda, každý komentář mi napoví, co jsem udělala dobře nebo špatně.